onsdag 15 augusti 2012

Oförrskämt

Vad är det nu jag tycker är oförskämt? Nu ska ni få höra, mina vänner; det oförskämdaste man kan göra mot någon tycker jag är att inte ge en annan sin uppmärksamhet. Det finns inte mycket som känns så generande föraktfullt som att ignoreras av någon som kanske t o m bett dig att komma någonstans.
med ryggen till upplevs man som okänslig!
Det må vara ren obetänksamhet, men det kommer alltid att uppfattas som okänsligt att inte se ut att bry sig om människorna i sin omgivning. Utan uppmärksamhet känner man sig osynliggjord och att osynliggöra andra är faktiskt vad som definieras som en del av härskarteknikerna. En stark person, som jag oftast är, kan bara bestämma sig för att inte bry sig om det, men för någon med sämre självkänsla kan det rent av vara traumatiserande och skrämma för framtida möten.

Det tål att tänkas på. Ett ord som oförskämt tycker jag är mer passande än fräckt, eftersom det senare också kan uppfattas som nåt lite häftigt. Så det så.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: