torsdag 23 augusti 2012

Tandborstning även för hjärnans skull

Personligen älskar jag att borsta tänderna, eftersom det blir en daglig meditation, men då fick jag också mitt första hål i tänderna först när jag gick i gymnasiet.
Nu läser jag mig till att just tandborstning inte bara är bra för tändernas hälsa, utan att det också skyddar hjärnan! En ny studie från University of Southern California visar nämligen att om man borstar tänderna regelbundet, minst en gång om dagen kan man slippa bli dement när man blir äldre!
också katten ska slippa bli dement
Bakterierna bakom uppkomsten av alzheimer och andra demenssjukdomar frodas nämligen också  i snuskiga munnar.Bakterierna som orsakar inflammationer i tandköttet kan också orsaka hjärtproblem, stroke och diabetes. I undersökningen löpte de som uppgav att de borstade sina tänder mer sällan än en gång om dagen 65 procents högre risk att utveckla demens än de som borstade tänderna dagligen. Bara att borsta på m a o!

Inga kommentarer: