lördag 29 september 2012

Fantastiska Åre höstmarknad


Igår hade jag en underbar dag i Åre på Höstmarknaden. Makalöst väl arrangerat med enbart stånd för hantverk, mat och kvalitetsprodukter, underbara människor och på toppen av allt ett fantastiskt höstväder.
Att dessutom de vanliga marknads-nasarna med t-shirts, cd-skivor och annat krafs saknades gjorde saken än bättre!
 Åre har verkligen förändrats sedan jag var barn, men Bergbanan står där den ska i a f.
Liksom Hemslöjden, där jag så ofta var och önskade mig presenter av farmor och farfar som liten. Jag kommer särskilt ihåg Trollkulan i tenn, med samiskt ursprung, som jag bar med båda bävan och sådan stolthet. Den har nämligen "kraftfulla symboler" för bl a beskydd, styrka och fruktsamhet.
Dippan är också kvar förstås, men just under marknaden med massor av stånd runt.
 Väldigt mycket mathantverk, givetvis eftersom vi är i Jämtland.
 
 Glada grisar,
 en raggmunksvagn,
renkött
och en kaffevagn.
Bara för några veckor sedan gick Eventbyrån Fieldwork, arrangören till Höstmarknaden i konkurs, något som skulle kunnat ända med förskräckelse.
Tack vare att kommunen tog hela ansvaret och lovade att Höstmarknaden skulle genomföras som om inget hänt måste jag gratulera till en fantastiskt väl genomförd uppgift.
Åre Höstmarknad är ett imponerande trevligt arrangemang som ligger i en klass oerhört mycket högre än många andra marknader gör.
Jag vill verkligen rekommendera att åka dit för en oförglömligt genuin upplevelse.
Höstmarknaden pågår i hela byn och även Åre Hem och Fritid och Åre Motormässa finns på plats på sjösidan av järnvägen.
Ett trevligt folkvimmel,
många högkvalitativa stånd,
och vackra miljöer.
Smed-Jan vid sin ässja jobbar live på torget och visar enligt programmet också en show alla tre dagarna.
Imponerande hantverk i alla former,
till priser som inte alls avskräcker.
Åre torg är välfyllt och, som stora delar av byn, vackert.

Nybyggda stationshuset och ICA är inte direkt estetiskt tilltalande för mig, som minns barndomens lilla by, men allt kan väl inte vara det heller. Missa inte möjligheten att uppleva Åre Höstmarknad idag och imorgon om du har möjlighet!

Inga kommentarer: