fredag 7 september 2012

Sydafrika; se upp!!!

den här bilden säger allt om vad jag känner
för det som nu sker i Sydafrika nu
De senaste veckorna, sedan 16 augusti, har jag med fasa följt utvecklingen i Sydafrika efter vad som där odh i engelskspråkiga länder kallas the Maricana Massacre, men här bara refereras till som blodbad i gruva eller händelsen vid platinagruva i Sydafrika där 34 arbetare sköts ihjäl. Det är som att förflyttas 20 år tillbaka i tiden. Som en vän i Johannesburg skriver på Facebook "My constitution in my country means nothing , when you are poor it doesn't exist . Marikana is evidence of this . We should take a close look at this mysterious document.[Grundlagen i mitt land betyder ingenting, om du är fattig existerar den inte. Vi borde titta ordentligt på detta mystiska dokument.]"
ur gårdagens DN
Jag inbillade mig faktiskt att maktstrukturerna i Sydafrika var på väg att förintas efter apartheids avskaffande 1994 och  Truth and Reconciliation Commission-domarna [sanning och försoning]*) men inser att de bara sopats under mattan i några år. Strukturerna är tyvärr exakt desamma som de alltid har varit, fast makten förflyttats. SORG känner jag för mitt tredje hemland.
ur gårdagens DN. Artikeln ligger tyvärr inte ute på nätet, men
om du klickar på den öppnas en större bild som du kan läsa!
Som egentligen helt ovidkommande kuriosa när jag tar upp så här allvarliga saker kan jag avslöja att vernissagerna på Goodman Gallery, som det skrivs om i DN ovan verkligen är "ståndsmässiga". Där minglar uppklädda servitriser och servitörer  runt med brickor fyllda med snittar o champagne-glas till besökarna. Lite annat än salta pinnar och box-vin elelr cider som i SVerige...
betydelsefullt tidsdokument lånad från webben
I juni 1976 efter Soweto Uprising fick världen (äntligen) upp ögonen för vad som då skedde i Sydafrika när bilden ovan på döde Hector Pieterson spreds. Så illa blir det förhoppningsvis aldrig igen, men vi måste se upp! Kolla bara här vad vidrigt (varning för skrämmande bilder!)!

Inga kommentarer: