måndag 29 oktober 2012

Det finns ett ord

När man i helt demokratisk anda tycker att kvinnor ska ha samma rättigheter som män så har det ett särskilt ett ord. Tyvärr så ser många på det ordet med misstro och förakt, men faktum är att jag alltid tyckt att man ska kalla saker och ting vid deras rätta namn.

Det ord jag tänker på är feminist, som jag lärt mig betyder enbart just det; att kvinnor och män ska ha samma rättigheter i samhället. (Det borde egentligen även inbegripa samma skyldigheter, men det vet jag alltför väl att bara män är skyldiga att göra militärtjänstgöring. Det tycker jag är fel av fler anledningar än att en mig närstående man fick tillbringa några månader bakom galler för totalvägran.) Allt om mansförakt, manshat och allt vad det nu är folk inbillar sig har med feminism att göra är en helt felaktig definition av det ordet, enligt mitt sätt att se det. Läs gärna mer om sann feminism här!

Rosie the Riveter [nitaren] den amerikanska 
"idealkvinna" som representerar sann feminism
Varför då dessa tankar just nu, kanske vän av ordning frågar sig. Jo, i söndags fanns en artikelserie i DN om de femton som skrev den feminisiska antologin Fittstim, som blev det stora samtalsämnet 1999. Där berättar bl a Linda Skugge att hon under en period slutade kalla sig för feminist och dessutom tycker folk att det är ett "fult ord". Det funderade jag över varför och vill försöka göra mitt för att ändra på.

Jag har sällan blivit så stolt som när en professor i Johannesburg undrade hur många feminister det fanns
i klassen och den ende kille som räckte upp handen var Knutte från genusmedvetna Umeå universitet, som alltså var där med mig! 

Inga kommentarer: