torsdag 11 oktober 2012

Inspirerande

Jag måste bara tipsa er alla och särskilt konstnärer och övrigt löst folk som behöver inspiration; en musa har funkat som inspirationskälla i alla tider och gör det faktiskt fortfarande! För er som inte vet det så har konstnärer, kompositörer, författare osv "i alla tider" haft musor, dvs någon som helt enkelt fungerar som en inspirationskälla till de kreativa uttrycken.

Gala Dalí var först inspirationskälla och musa samt gift med poeten Paul Éluard, som var Eugène Grindels pseudonym. Hon gifte sig så med surrealisten Salvador Dalí. Utöver dem båda var hon även en musa till flera andra samtida konstnärer och författare och hon är nog tidernas mest kända musa.
Gala Dalí är nog den mest kända musan,
här med andra maken Salvador på bild
lånad från visionaryartgallery
Själva ordet musa är ett sånt där vackert gammalt ett som jag vurmar för och gärna vill se till att sprida. Tyvärr är det nu så sällan använt att det ofta missförstås och när man t ex kollar Wikipedia så fanns den definitionen inte ens med förrän jag rättade till det. På Flashback togs det t ex upp att någon "alltid trott att man är en j-a fi**a om man är någons musa. Typ en slav, toffel, you name it." Det är nog en rätt vanlig missuppfattning, som jag härmed vill utplåna!

Någon som ger dig inspiration blir alltså din musa. Dessutom tycker jag att det är så roligt att ”leka med språket”. Eftersom det ”alltid” varit fagra kvinnor som varit musor blir det extra kul att utnämna en stor stark man (med stort M) till just min musa.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åå din Blogg är bara såå trevlig.! Du är så klok och bra. Vi behöver Dig! :)
/Annie

Lyckans Smed sa...

tusen tack, världens allra bästa Annie ; dina ord värmer!
/MalinMatilda