onsdag 17 oktober 2012

Pärongodis som ger abstinens

För en massa år sedan serverade  Svenssons kafé på Hornsgatan 11, Frösön en makalöst god Pärontoscapaj som jag verkligen kunde få abstinensbehov efter. Så pass grava att jag testade alla de recept på toscapaj jag kom över för att försöka laga den ultimata pajen, som inte ens serverats där på flera år.
Både jag och Maja provade oss fram tills hon hittade ett äppelpaj-recept som hon utvecklade till perfektion så just en glutenfri variant av det delar jag med mig av här och nu:

Pärontoscapaj 10 - 12 port
125 g rumsvarmt smör
2 dl siktat mandelmjöl
1 dl fiberhusk 
1 - 2 msk vatten
Arbeta ihop till en jämn pajdag, som får vila kallt i ca 20 min. Kläs så en form med degen och grädda den i 10 min i 225°.
4 päron
skala och skiva samt lägg i den gräddade pajdegen.
Sätt så in i ugnen i ytterligare 10 min tills päronen börjat mjukna och fått färg. Gör under tiden Toscan.
100 g smör 
smält och blanda i
2 msk mandelmjöl
1 dl råsocker
½ dl honung
100 g flagad sötmandel
Låt sjuda ihop i drygt 1 min och bred så över päronen. Grädda i ytterligare 15 min tills pajen fått fin färg.
Njut med vaniljglass, lättvispad grädde eller ev. vaniljsås.

Eftersom det blir så mycket tycker jag att det är perfekt att skära pajen i bitar och frysa in för att kunna avnjuta vid fler tillfällen. Du kan även använda konserverade päron, men dra då ned på sockret.

Inga kommentarer: