torsdag 25 oktober 2012

Tacksamhet och artighet

Jag tycker att tacksamhet är bland det finaste som finns i världen. När någon tar sig besväret att tänka på och hjälpa mig tycker jag att det är helt naturligt att visa min tacksamhet för det genom nåt så litet som ordet tack. Det kostar mig inget mer än ett andetag och gör en enorm skillnad för den som får tacket.
Djup hovnigning är att ta i, men ett
litet "tack" är alltid välkommet!
bild lånad från attvaraellerickevara
Det har ju också med artighet att göra och jag kan omöjligt förstå varför det ska vara dåligt att visa andra sin respekt genom att uppmärksamma och uppskatta deras möda. När människor inte tackar får jag istället uppfattningen att hen bara tar för givet allt som andra gör och att det är bortskämdhet som ligger bakom. Jag blir också besviken över att mina ansträngningar inte uppmärksammats och funderar över om det i fortsättningen är värt ansträngningen att hjälpa till.

Jag kan verkligen hålla med Caitlin Moran om hur viktigt det är att helt enkelt vara artig. Om inte annat för att bara kunna förmå mig själv att be om hjälp igen utan att skämmas. Eller om vi vänder på det; för att förmå mig själv att hjälpa någon så är ett enkelt tack ett förvånansvärt starkt vapen.

2 kommentarer:

Tacka Mera sa...

HeHej!
Jag tycker att du verkar som en person som värderar ordet Tack mycket, vilket jag tycer är superbra!

Jag undrar om du skulle vara intresserad av att bli en ambasadör för sidan Tacka Mera, på Facebook.

Jag har precis startat den, och söker några tacksamma och glada personer som kan sprida och utveckla sidan, så att det blir ett naturligt val när man vill tacka någon.

Tanken är att Tacka Mera ska bli en sida där man får möjlighet att tacka öppet, både för att stärka ordet och göra det lättare att säga i vardagen, men också för att ge glädje.

Kontakta mig gärna på steffi_koulakidou@hotmail.com om du är intresserad!

Lyckans Smed sa...

låter spännande. jag mailar dig!
/MalinMatilda