tisdag 13 november 2012

Fortfarande med förnuftet i behåll

Fast jag är en person som sällan gör nåt förhastat har mina närmaste fått för sig att jag ska göra nåt som jag sedan kommer att ångra. Jag vill därför passa på att försöka förklara lite närmre om hur det rent kemiskt ser ut i våra hjärnor med förnuftets och eftertänksamhetens kemi:

Rent vetenskapligt så är förälskelse som att vara berusad, med allt vad det innebär av entusiasm och dåligt omdöme. Det beror på den cocktail av kroppsegna droger= signalsubstanser som frigörs av kroppens eget opiatsystem. Till dem hör fenyletylamin, som kan liknas vid kemiskt amfetamin, det fördubblas nästan och gör att vi får lustfylld energi, knappt känner någon hunger och får hjärtat att slå.
Eget montage med Marianna Uutinens The Hearts
1994 i röd granit från Wanås slottspark i somras
Förälskelsen är tydligt biologiskt styrd. Våra signalsubstanser tar över med ett helt förälskelseprogram, berättar Gunnar Bjursell, professor i molekylärbiologi vid Göteborgs universitet i Helsingborgs Dagblad. I programmet ingår även förhöjda dopaminhalter och frigjorda substanser av adrenalin och kortisol, liksom aktiva könshormoner.--- Den förälskade har inte bara höga doser av dopamin och fenyletylamin,  utan har samtidigt också en minskad mängd serotonin (som jag skrivit om många gånger tidigare). Det är den signalsubstans som deprimerade människor lider brist av, men som forskarna tror minskas hos den förälskade för att de ska fokusera främst på partnern.

Kärlek, är däremot rent vetenskapligt något helt annat, som normalt uppnås "när ruset lagt sig och ersatts av förnuft och eftertänksamhet". När förälskelsen övergår till kärlek frigörs en ökad mängd oxytocinOxytocin (har jag också återkommit till ofta och det) gör bl a att samhörigheten till partnern stärks. Nu skulle jag vilja påstå att just min oxytocin-nivå hela tiden är hög, med tanke på att jag har min fina Greta och att jag tar väl hand om mig själv, omger mig med konst och musik och inte har något beroende (vad jag kan komma på i a f..). Jag är både förnuftig och eftertänksam, oberoende av vad mina närmaste inbillar sig, kanske beroende på att jag också medicinerar serotonin varje dag. 

Så det så; ingen som helst anledning till oro med andra ord (, fast det kanske låter torrt och tråkigt)! 

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: