måndag 19 november 2012

Gudomligt god gravad älg

På vernissage-middagen serverades Gravad älg, nåt som jag aldrig ens tänkt på att det existerar tidigare, 
Det var så fantastiskt gott att det bara smälte i munnen, så med tanke på att jag har älg i frysen så letade jag reda på ett recept att bearbeta efter min egen smak.
det som händer när man gravar är att saltet drar all vätska
ur det man har det med, så man kan säga att det är en
slags tork-metod. Därav vätskan, så lägg gärna i skål
Att grava är ju så grymt enkelt eftersom det bara handlar om lika delar socker, salt och så kryddor och tid.
Man använder mört älgkött som filé, biff eller stek. Jag använde innanlår, som var enklast att gräva fram ur frysen.
Gravad älg
5 hg mört putsat älgkött
75 g socker
75 g salt 

½ krm vitpeppar, malen
Blanda socker, salt, peppar.  Gnid in köttet med blandningen. 
rosmarin efter smak
timjan efter smak
4 krossade enbär
Lägg köttet i en påse med örterna och enbären, placerad i en form eller skål.  Låt ligga i kyl 2 dygn. Vänd påsen några gånger under tiden.  
Skiva riktigt tunt och servera med getost och smörstekta kantareller. Det är lättare att skiva tunt när köttet är halvfruset och givetvis med en riktigt vass kniv!
Håller c:a en vecka i kylen och går även utmärkt att frysa.

1 kommentar:

Unknown sa...

Supergott. Vet tyvärr inte var jag kan få tag i mer, eftersom butiken har gått i kk. Men gott är det, speciellt som småtugg efter bl a bastu eller tunna. Många av mina vänner säger detsamma.