onsdag 5 december 2012

Frestelse för många nationaliteter

Janssons Frestelse är sånt jag brukar bjuda utländska gäster på, men annars bara gör i jultid. Undrar varför egentligen när det är så gott och framför allt brukar uppskattas av folk från såväl, Afrika, USA och Asien. Mr Jansson's Temptation brukar jag då presentera det som. Det tar lite tid att göra i o f s...

Nu gjorde jag bara en halv sats till mig och Maja till lunch, men eftersom vi båda älskar ansjovis gick en hel burk sådan åt. Om jag haft en stor frys skulle jag ha gjort en hel och fryst in massor till senare måltider att bara tina!
Janssons Frestelse 4 port
1 kg potatis (ca1 kg)
1 gul lök
50 g Smör
Sätt ugnen på 250°. Skala potatisen och strimla den gärna med skärskiva i matberedare. Skiva löken i tunt och fräs den mjuk i lite smör i en stekpanna. Smörj en ugnssäker form med lite av smöret. 

2 burkar ansjovisfiléer 
Lägg i ett lager potatis, varva så med lök, ansjovis och resten av potatisen. Droppa över ansjovisspadet.

3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
Blanda grädde och mjölk och fördela över potatisen i formen. Klicka resten av smöret på flera ställen över gratängen. Ställ in i nedre delen av ugnen, sänk värmen till 225° och grädda i ca 35 minuter.
Njut av fantastiska smaker och dofter! 

Inga kommentarer: