fredag 21 december 2012

Godast av grädde

Eftersom jag tänkt göra så mycket godis, men  inte hunnit pga allt med utställning, hjärnvärk osv hade  jag en massa grädde kvar när det var dags att åka till Skåne imorse. Igår lagade jag därför fantastisk Vaniljpanacotta med julkryddad fruktkompott av den o bjöd allra käraste syster på. 


Så här gjorde jag den:

Vaniljpanacotta med julkryddad fruktkompott

1 vaniljstång
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
3 gelatinblad
1/2 dl rörsocker
Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 minuter. Skär ett snitt i vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Koka upp grädde, vaniljstång, frön och socker i en kastrull. Låt koka 1 minut. 
Ta från värmen och låt stå någon minut. Ta upp vaniljstången.
Ta upp gelatinbladen och skaka av dem. Rör ner dem i gräddkoket.
Häll upp i små glas eller formar. Låt stelna i kylen ca 4 timmar. Skär med en kniv längs med kanten och stjälp upp dem på tallrikar. Servera gärna med den julkryddiga fruktkompotten:
Fruktkompott
3 dl rött vin
150 g torkad frukt och bär (t ex strimlade fikon, aprikoser och tranbär. jag använde de två sistnämnda)
6 kryddnejlikor
2 kanelstänger
1/2 dl rörsocker
(finrivet skal av 1/2 apelsin
1/2 dl färskpressad apelsinjuice
Jag hade ingen apelsin så tog istället pomeransskal
malen kardemumma och 
en skvätt citron)
1/2 tsk majsstärkelse
1 msk kallt vatten
Koka upp rött vin med torkad frukt och bär (t ex strimlade fikon, aprikoser och tranbär), kryddnejlikor, kanelstänger, rörsocker, finrivet skal av apelsin och färskpressad apelsinjuice.
Låt koka ca 3 minuter. Rör ner majsstärkelse utrörd i kallt vatten. Småkoka ytterligare 2 minuter. Låt svalna.
Plocka ur kanelstängerna och häll över panacottan  Jag måste dock erkänna att jag personligen tycker att panacottan är godare utan den söta o kryddiga såsen, men smaken är som bekant som baken...

Inga kommentarer: