torsdag 20 december 2012

Liten saffrans-tugga av himlen

Jag bryter med traditionen och gjorde pannkakor på en onsdag igår. Känner mig lite rebellisk faktiskt som vågade gå utanför ramarna så.
Amerikansk Saffranspannkaka dessutom helt utan att ha nåt riktigt recept på den. Snacka om att jag var vågad igår! Det blev så fantastiskt gott faktiskt, som en liten tugga av himlen, så här kommer receptet!
Jag gjorde bara 2 port, men det blev nästan lite till oss två eftersom det var så gott. Till det behövs
Amerikansk Saffranspannkaka 2 port
2 tsk bakpulver
1 krm salt
Röres ihop och blandas så med
2½ dl fil
2 msk smält smör
1 ägg
½ g stött saffran
Vispa ihop och låt vila en stund innan du steker ca 1 dl i smör i pannkakslaggen.
Grädda tills smeten bubblar upp. Serverade den med vaniljglass och hallon, men Maja tog även sirap på. Väl sött för mig, som ju är nog söt o mig själv, dock ;-)

Dessutom tänkte jag göra Leilas enkla Brända mandlar, som du hittar här, men det har inte hunnits med. Dem har jag gjort tidigare och blivit väldigt nöjd med så vill därför passa på att dela med mig av receptet här. Dessutom är de kanderade nötter, som Ernst gjorde i Jul med Ernst faktiskt riskabla för allergiker.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: