tisdag 4 december 2012

Traditionsenlig adventhelg

lördags var vi , precis som vi brukar adventhelgen, till julmarknad i Lockne kyrkstallar. Dessutom var vi på sådan också vid Ångsta kvarnPå vägen var vi förbi Brunnen i Brunflo. Där hittade jag  julkrubban ovan, som är gjord av återvunnet papper. Dessutom köpte jag rättvisemärkt kakao
Så var vi till Ångsta kvarn där det var öppet och flera mathantverkare hade stånd. Trevliga mjölnaren Tina visade oss runt och jag vill hänvisa till Majas fina inlägg därifrån med en massa bilder. Det hittar du här! Så här ser det ut när vetekornen åker ned i kvarnen för att malas. Vi handlade dessutom mjöl till oss själva och så är det beställt ned till Skåne med.
Sedan var det dags för Lockne julmarknad, där jag hittade nåt jag kommer att berätta om i eftermiddag. Där bakom ett stånd stod den här skotern, som ser ut att fortfarande användas flitigt. En precis sån här Ockelbo 200 körde pappa och farfar ved med större delen av 80-talet (efter att Nordvensken pensionerats) och början av 90-talet. Fast den bara stod där (luktfri) kunde jag genast frammana lukten av bensin-stanken från den när jag såg den.
Vi tittade i alla kyrkstallar i Lockne men det enda vi köpte var Saffranspannkakan ovan, som sedan fick bli smaskig lunch. Sådan brukar vi köpa där på julmarknaden, så det var helt traditionsenligt, liksom att frysa om kinder och näsa i det kalla vädret.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!



Inga kommentarer: