fredag 18 januari 2013

Anonyma Övermodiga önskas

Jag har gått på det till hundra procent. Ni vet det här som ekat i självhjälpsböcker och av allt från psykologer till mentala coacher sedan 90-talet att det är upp till just mig att förändra saker och ting. Faktum är att jag av medicin och vård (?) utvecklat en hybris som innebär att jag känner ett obetvingligt tvång att lösa alla problem folk pratar med mig om. Jag är oförmögen att, som andra kvinnor tydligen, bara sitta och förstående skaka på huvudet och visa medkänsla för problemen.

Jag måste försöka lösa problemen åt den som berättar och det värsta är att det inte bara gäller små problem. Även de stora världsproblemen vilar så tungt på mina axlar att jag grubblar över lösningar på dem och känner att det t o m också är upp till mig att de löses. Ja, det har kanske du som läst bloggen redan märkt? ;-)
grekiske Apollon, måttfullhetens gud, målad av
Benvenuti Pietro Apollo övervinner Pytonormen 
på bild från www.atlantedellarteitaliana.it
Jag önskar verkligen att det fanns Anonyma Övermodiga, där man som i Anonyma Alkoholister kunde få hjälp att bearbeta sina behov att "förbättra allt" genom att lägga sig i och försöka styra upp. Jag skulle vilja presentera mig själv där:

Hej jag heter MalinMatilda och jag har hybris!

Jag vill verkligen inte inbilla mig att lösningen ligger hos mig; det är faktiskt en oerhörd belastning att ständigt känna att jag måste göra nåt. Jag betackar mig denna hybris, vill utropa "Låt mig vara ifred och lös era egna förbannade problem" men kontaktar istället min tidigare terapeut för att få hjälp med det här. Jag går alltså genast igång på att försöka lösa mitt problem med min ständiga vilja att lösa problem. Det känns som lite rundgång men är det enda sättet jag känner till för att underlätta livet.

Inga kommentarer: