onsdag 2 januari 2013

Fester av rester och "skräp"

Tiffany-glasmosaik hos mor och far Summer
Nyårsdagens gourmet-middag bestod nästan till fullo av sådant som de som kastar rester skulle ha låtit hamna i sophuset. En ren skam med tanke på hur oerhört gott det är, var och alltid kommer att vara.
Till förrätt blev det (köpt) paté med (också köpt) cumberlandssås, men sedan var det dags för Maja att "trolla" med rester.
Av skalen från nyårs- hummern gjorde hon den mest fantastiska hummersoppa som vi avnjöt med ett glas sherry till.
Jag skulle vilja påstå att det smakade underbart och att jag faktiskt kan kalla mig sherry-kärring... 

Den bearnaisesås som gjorts under julen har inneburit att det blivit många äggvitor över, så av dem gjorde Maja farmors plommonsufflé. Receptet hittsr du här!
 Slutligen blev det Irish Coffee efter min fars recept . Han gör det alltid på Jameson's whiskey och menar att annan whiskey än irländsk omöjligt funkar till den. När jag var barn brukade jag och syster Mia få "Irish Coffee" utan alkohol till efterrätt ibland och det tyckte vi smakade vansinnigt vuxet och gott. När vi var på restaurang en gång ville vi därför absolut beställa det och inget annat, till servitrisens bestörtning och föräldrarnas skam...

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: