måndag 21 januari 2013

Jordärtskockssoppa

Jag är väldigt förtjust i jordsärtskockor, som har en väldigt egen smak. Jag brukar göra denna underbart värmande soppa när jag får tag i jordsärtskockor. De ska ju vara väldigt lättodlade och kära mor har sådana i sitt land på Österlen så när jag flyttat dit jag slipper gerilla-odla ska jag absolut satsa på jordsärtskockor.
Jordärtskockssoppa 4 port
Skala och skär i mindre bitar som du lägger i vatten så att de inte mörknar av syret.
1 skivad gul lök
2 skivade vitlöksklyftor
olja/smör
Fräs utan att det får färg. Häll så över
7 dl mjölk
2½ dl buljong

Låt koka under lock i 20 minuter till skockorna är mjuka. Mixa soppan slät och koka upp igen.
Smaksätt med
(saft från ½ citron, socker)
salt och peppar
Dekorera med lite
krasse, persilja, groddar eller annat grönt
och servera med ett gott bröd.
Eftersom jordsärtskockor är gasbildande föreslår jag att du avslutar måltiden med att tugga  på torkad fänkål, anis eller kummin. De underlättar inte bara matsmältningen utan gör också att du slipper fisa och dessutom får man en ren smak i munnen efter måltiden!

Inga kommentarer: