lördag 5 januari 2013

Trött, tröttare, hjärntrött(ast)

Stora delar av de senaste veckorna har Greta och jag tillbringat så här:
 
Inte för att jag vare sig haft vinterkräksjuka, varit förkyld eller haft influensa, utan av den enkla anledningen att jag efter de tre hjärnblödningar jag fick för 19 år sedan blir så där vansinnigt hjärntrött som folk blir av sådana. Inget ovanligt med andra ord, bortsett från att hemma är min säng dubbelt så bred.

Jag hade tänkt berätta mer om just hjärntrötthet här eftersom t.o.m. sjukhuspersonal verkar tro att jag borde vara  "helt bra nu, efter så många år". Mot förmodan har jag varit riktigt pigg idag. Främst beroende på att det idag är vackert soligt på Österlen men också tack vare ett långt samtal med min käraste igår.
bild lånad från webben
Jag är och har alltid varit en besvärlig patient eftersom jag ständigt ställer frågor och vill veta allt om varför jag mått som jag gjort, hur det kan bli bättre, vilka botemedel som finns liksom ev biverkningar på dessa. Både överläkaren och neuropsykologen fick därför ägna många timmar åt att jag skulle förstå hur saker och ting hänger ihop, så nu försöker jag att förklara det på enklast möjliga sätt för dig som läser detta. Är det något som är oklart så kanske jag kan förklara bättre eller ta reda på det, så hör bara av er i så fall!
bild lånad ur National Geographic om du klickar på den
öppnas den så stor att du kan läsa texten!
Vår hjärna fungerar nämligen så att vi under större delen av vår tid bara använder en mindre del av all dess kapacitet, medan större delar upptas när vi t ex försöker att lösa ett problem, läser e dyl. De delar av hjärnan som det kommit blod på vid en hjärnblödning blir obrukbara pga blodet. Tack vare att så stora delar av hjärnans kapacitet ofta inte utnyttjas till fullo kan man dock träna upp hjärnans kapacitet så att andra delar tar tag i det som de obrukbara delarna tidigare skött om. Hjärnan fungerar på så sätt väldigt likt våra muskler. Ju yngre man är när man får hjärnblödningarna ju enklare och fortare kan man också göra det, så tack vare att jag bara var 23 när min olycka skedde har jag blivit så pass mycket friskare än mina behandlande läkare ens trodde var möjligt. Sedan har säkert min envishet en hel del med det att göra med.

De olika bindningarna mellan höger och vänster hjärnhalva är också väldigt viktiga, många och de utökas också under hela livet i och med träning, har senare års forskning visat. Varför blir man då så vansinnigt utmattad av just hjärnskador? 
Jo, allt som sker i vår hjärna medvetet behöver en väldig massa energi, så när vi gör något nytt eller som vi måste koncentrera oss på blir vi alla trötta. Det är inte lika märkbart för de flesta människor som för oss som haft hjärnblödningar, med tanke på att vi ofta redan, så att säga, lever på alla reserver redan. Därför kan vi behöva sova enormt mycket och om vi struntar i varningssignalerna och bara fortsätter så kommer vi till slut att falla ihop av trötthet och sedan inte vakna på ett antal dygn. Det har jag gjort flera gånger innan jag lärde mig att "budgetera" med min ork. Om jag vet att jag ska göra något ansträngande så ser jag därför numer till att vila en massa innan och måste sedan ta rätt lång tid för återhämtning efteråt också. Annars blir jag inte mig själv igen, utan existerar bara som en zombie.
jag orkar helt enkelt knappt något...
Det här med hjärnskador är också ett så fördomsladdat ord att jag personligen brukar "gå runt det" genom att istället berätta att jag haft tre hjärnblödningar. Då upplever jag en mycket större förståelse utan just förutfattade meningar. Att vara hjärnskadad innebär nämligen oftast inte alls att man är korkad, lättlurad, ointelligent eller farlig. Det handlar om att någon eller några delar av en hjärna inte fungerar på det sätt som den egentligen skapades för att göra och att det därför kan ta längre tid, kräva mer energi eller fler frågor. Det är dessutom viktigt att tänka på att just hjärnan är vårt allra mest komplexa organ, vilket innebär att hjärnskador sällan ter sig på samma vis. Allt handlar om var, hur mycket och om det är i vänster eller höger hjärnhalva som skadan uppstått. Därför är inget svar heltäckande utan det upplevs olika av varje person,

Det är fantastiskt att få höra att jag ser så frisk ut och att det absolut inte syns vad jag varit med om, men vid tillfällen då jag känner mig väldigt trött så kan jag tolka det som ett ifrågasättande av mina egna upplevelser. Därför är jag inte alltid så trevlig som jag egentligen skulle vilja vara.

Hjärntrötthet kallas också för mental fatigue.

3 kommentarer:

Lyckans Smed sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Tack för att du sätter ord på det hela. Jag har ju samma sak för mig, trots ett annat upphov.
Speciellt fokus på din sista rad... För när man är riktigt riktigt slut uppstår ofta missförstånd. Många tror man är irriterad, förbannad eller oartig.
Orken till att uttrycka sig korrekt eller smidigt finns ibland helt enkelt inte. Jag brukar numera - med erfarenheten i bagaget undvika att prata med andra när jag är som tröttast, för att undvika onödigt gruff.
/Annie A

Lyckans Smed sa...

Tack snälla Annie för att du delar med dig av just dina erfarenheter! Eftersom det är ovanligt att människor frågar rakt ut tycker jag att det är extra viktigt att ta upp det o förklara när man har tillfälle till det