torsdag 20 juni 2013

Mandelmanns bästa!

Hela familjen MandelmannAron, Disa, Tora
Snömos, Marie, Joel, Gustav och Bruna hönan
Maries bild lånad ur Självhushållning på Djupadal
Den bästa present jag fick är en kombinationspresent. Jag fick Marie och Gustav Mandelmanns fantastiska bok Självhushållning på Djupadal av Maja och våra föräldrar.
Eftersom Djupadal ligger alldeles utanför Simrishamn var jag också dit och fick den signerad av inte bara Marie och Gustav Mandelmann, utan också av dottern Tora, som illustrerat den.
Den är verkligen, som Bonniers bokförlag skriver, en Bondepraktika för 2000-talet med massor av handfasta tips som de prövat sig fram till. Bilderna är tagna av Marie och den personliga texten har de skrivit tillsammans.  Du kan provläsa boken här!
 
Bilderna är fantastiska, liksom anekdoterna och boken innehåller också odlingstips (givetvis) och recept. Ovan ser du vad fjällnära kor egentligen är (det trodde jag bara var en felsägning, pinsamt nog!.).
bilder från när de var på Jamtli förra pingsten. 
Det är en helt härlig bok, som jag kommer att sluka, vilket Marie skrattade hjärtligt åt när jag sa. Gustav verkade också känna igen mig sedan jag och Maja agerade välkomstkommité åt dem på Jamtli förra pingsten. De är så trevliga hela familjen, fast jag kom och störde i fikapausen så är jag "alltid välkommen!"
Det kändes underbart att höra för en av deras troligen största fans! De verkar ha det så härligt tillsammans hela familjen och  pratar alltid om hur underbart det är att arbeta tillsammans.
bilder ur Självhushållning på Djupadal
Det är förresten Tora på bilden i mitten
T o m jag börjar fundera på att jag skulle ha skaffat en stor familj tidigt. Men det är ju svårt när man inte träffat Mannen med stort M...
Tur att jag samtidigt läser Caitlin Moran, så att jag påminns om vad jag egentligen tycker om att jag skulle ha barn (se ovan bild ur Konsten att vara Kvinna). Eftersom jag inte har barn själv tas inte ord som dessa från en tvåbarnsmor på allvar eftersom jag ju "inte vet vad jag" gått miste om. Tack igen, Caitlin Moran!

1 kommentar:

Lyckans Smed sa...

Tänk att jag idag fick mail från Mandelmanns: "Stort tack o kram MalinMatilda, du har en särskild plats i vårt hjärta o här på Djupadal...
Gustav o Marie"