tisdag 30 juli 2013

Äntligen! på Drejeriet

Hopp I, Hopp II och Hopp III av Linda Svedberg
är vad man möter när man kommit in på Drejeriet.
Absolut hoppfullt med sommarsymbolerna!
Äntligen har jag lyckats ta mig och se Drejeriets sommarutställning, som bär just titeln Äntligen och visar nästan alla kollektivets medlemmars egna olika tolkningar av den glädjande lättnad det utropet uttrycker.
Smultronstrå av Kertin Staake är också
en väldigt tydlig sommarsymbol för mig
Äntligen pågår 29 juni t o m 31 augusti så det finns gott om tid kvar att avnjuta de glädjefyllt underfundiga skapelserna i keramik.
Svala av Linda Svedberg, Javas och Semester av Björn
DahlströmGult är Fint av Jini Hedblom samt Coyote I
och Coyote II av Annika Persson
– Vi valde samlingsnamnet "Äntligen!" för det kan tolkas på så många olika vis, berättar Linda Svedberg i ÖP. "Äntligen sommar", är det säkert många som tänker men det kan egentligen handla om allt man har längtat efter. Namnet lämpade sig bra som ett tolkningsbart tema helt enkelt.
Nattkärl för Uggla stor, liten och mellan av Annika Persson
Anniki Andersson berättar också i ÖP om kvinnobrösten som hon täckt en hel vägg med:
– Jag har under flera års tid skapat under något sorts graviditetstema och de här brösten är ytterligare en dimension i den genren.  Hon förklarar hur hon kopplat sina verk till utställningstiteln:
– Jag tänker mig brösten ur ett litet barns perspektiv: "Äntligen! Massor av mat!".
Bara Bröst av Anniki Andersson
Unna dig själv att äntligen avnjuta hoppfulla Äntligen! Du har mer än en månad på dig.

Inga kommentarer: