lördag 10 augusti 2013

Den andra sidan

Äntligen verkar jag ha kommit ut på den Andra Sidan efter min kris. Det tog nästan en hel månad och jag tackar min snälla syster Maja för hjälpen att återfå jämvikten! Hon påminde mig om att med tanke på hur mycket jag jobbade när jag skadades så allvarligt i en trafikolycka var jag antagligen på god väg rakt in i väggen då. Det liv jag skulle ha haft efter det hade troligen varit sämre än det jag har nu. Jag fogar mig i mitt öde och är tacksam för det jag har, det jag haft och alla fantastiska människor jag känner.

Jag har ju faktiskt levt väldigt gott och lyckligt med konst under större delen av de senaste tjugo åren och kan omöjligt sörja något jag inte vet hur det skulle ha blivit. Jag fattar inte hur jag kunnat glömma det bara.
Foto: Ralf Bergman
Apropå  den Andra Sidan: När mitt hjärta stannade fick jag aldrig "se ljuset", som så många andra, men jag tror på vad Lars Olsson, som är professor i neurologi på Karolinska Institutet, sa i P1s Kropp & Själ i tisdags. Han sa att barndomsminnena är de djupast lagrade i våra minnen. Vilket gör att de därigenom kommer fram vid dödsögonblicket. Efter olyckan hade jag förlorat minnet från de senaste åren och det jag minns är att jag var säker på att det var tre år tidigare i början. Sedan har mitt minne återkommit mer och mer så det sista jag minns är en julfest vi hade med mitt jobb på lördagen och min olycka skedde på en tisdag. Det innebär alltså att de senast lagrade minnena var de som verkar svårast att återskapa. Nu har jag i o f s inte ens försökt att göra just det, eftersom jag då tror att jag kanske skulle bli rädd för att åka bil och det vill jag verkligen inte.
Tre av mina oljemålningar från utställningen Multi-trauma 1999
Vad händer med vårt medvetande när vi dör? tycker jag är ett oerhört intressant avsnitt av Kropp & Själ som du kan lyssna på här. Bl a presenteras det så här: " Hör professor i Neurologi Lars Olsson om på vilket sätt hjärnan är kopplad till just medvetandet. I studion får vi också besök av arkeologen och författaren Jonathan Lindström som nyligen släppte boken Medvetandets gåta, om hjärnan, själen och konsten att kila runt hörnet.  Men i det här programmet ska vi inte bara gå till djupet med vad det är som händer med vårt medvetande när vi dör, utan vi ska också se vad som händer med våra kroppar efter det att medvetandet försvunnit och bara skalet finns kvar."

Inga kommentarer: