söndag 4 augusti 2013

Glass utan äckliga ingredienser

Jag är väldigt förtjust i glass, som nog du som läst bloggen redan förstått. Efter att ha läst Den Hemlige Kocken för många år sedan vet jag dock att en hel del god glass innehåller allt annat än goda råvaror. T ex är ofta vanilj, eller vanillin som det heter, i själva verket utvunnet ur rutten gran.
Cappuccino i frusen och flytande form på Wedemarks konditori
Jag blev därför inte ett dugg förvånad när jag såg Aftonbladets artikel Glassfrossa med gris, alger och löss. Jag tycker, som alltid, att man bör läsa vilka ingredienser det man tänker äta innehåller och billig glass innehåller med största säkerhet även billiga ingredienser, men även en del dyr glass, som Carte d'Or,  faktiskt.
Ben & Jerry gör glass av riktiga, ej genmodifierade råvaror och den är därför en hel del dyrare än annan glass.
Italiensk kokosglass som är gjord på
Wedemarks konditori är en stor favorit
Den italienska glass som serveras på Wedemarks konditori har de gjort själva, så den är en ännu större favorit, fast därmed också dyr.
såg denna bil på Yran, utan att ens testa
För att verkligen veta vad glassen innehåller är det bästa att göra den själv, så därför är jag väldigt glad över min glassmaskin. Men du kan göra glass även utan sådan, särskilt yoghurt-glass, fast det kräver en del planering.
I burken ovan och i vaniljstänger finns äkta vanilj, som är så mycket godare och värdefullare än rutten gran.

Inga kommentarer: