lördag 19 oktober 2013

Dramatisk natt

Natten till igår blev inte direkt vilsam i min trappuppgång. Ett brandlarm satte nämligen igång oftare och oftare på hög volym. Det började på eftermiddagen och då trodde jag att det var en klockradio e dyl. Vid 5 gick jag ut i trapphuset för att försöka lokalisera varifrån oljudet kom och hade insett att det måste vara ett brandlarm som ville ha nytt batteri, för sådana har jag erfarenhet av sedan tidigare. (Tyvärr...)
När tidningsbudet kom var han övertygad om att det kommer från lägenheten mittemot min för han hade lyssnat i brevinkastet. Den står tyvärr tom och håller på att säljas... Jag försökte ringa min f d granne, men numret var stängt och saknade hänvisning. Jag försökte då felanmäla för att få hjälpa att gå in o ta ur batteriet, men de kan inte gå in i lägenheter förrän efter kl 7 när vaktmästaren kommer med huvudnyckel. Jag satte därför i öronproppar för att sova och tänkte ringa efter dess. Vid 6 vaknade jag ändå av röster i trapphuset och två grannar, som väckts av just brandlarm i lägenheten mellan denna och min för en månad sedan (! när jag var i Skåne), stod och försökte prata med 112 om hur lösa problemet. Kände på dörren att den inte var varm, kände ingen brandlukt ur brevinkastet  och såg inget genom fönstret heller. Jag berättade vad jag visste och att jag försökt felanmäla och så la vi oss alla i varsin lägenhet (med öronproppar i).
Vid 6.30 väcktes jag åter av bankande i trapphuset, men istället för en lättklädd brandman (som ovan) stod där två poliser och försökte få lägenhetsägarens uppmärksamhet. Berättade att ingen bor där längre och om min misstanke om brandlarmet, tackade för att de löser problemet, satte åter i öronpropparna och sov vidare. Poliserna verkade lättade men sa att ett fönster till lägenheten står öppet.
När jag sedan vaknade var klockan över 7, men jag konstaterade att det var tyst så ringde aldrig vaktmästaren. Jag hittade f d grannens mobilnummer på webben och ringde för att berätta om nattens dramatik senare på förmiddagen. Hon ringde då polisen och fick veta att de gått in (de hade träffat vaktmästaren som hämtade huvudnyckeln) och tagit batteriet ur brandvarnaren. Grannen sa att hon hade bytt batteriet i julas, så hon trodde inte att det redan kunde vara slut, men polisen sa att då måste det ha varit ett tekniskt fel. Hon hälsade till alla oss tidigare grannar, bad om ursäkt för nattens oljud och önskade oss trevlig helg. För mig, som kunde lägga mig igen sedan var det inga problem, men jag tycker synd om de grannar som måste upp och jobba efter en så dramatisk natt. Tack och lov att det inte brann den här gången heller!

Inga kommentarer: