torsdag 17 oktober 2013

Misslyckandets styrka

Min främsta styrka ligger varken i skicklighet eller utförande utan de idéer som väl egentligen har sitt upphov i de omvägar som måste tas i min hjärna för att komma runt de områden det kom blod på vid olyckan. Misslyckande som leder till nya perspektiv kanske man kan kalla det?
Marina Abramovics råd till unga kan du se här
i en video från Louisiana channel
Att våga misslyckas är också vad konstnären Marina Abramovic menar är bland det allra viktigaste för att bli en god konstnär i sina råd till unga. Att våga riskera något. Det gäller ju egentligen hela livet och inte bara konsten, skulle jag vilja påstå. Så här sammanfattar hon det "Följ din intuition. Ha mod. Gör som du föreställer dig att det ska göras. Och var alltid totalt närvarande i nuet. En stor konstnär måste vara beredd på att misslyckas." Inte för att jag har tänkt mig att bli en riktigt stor konstnär, men i a f en rätt lycklig person och då blir faktiskt råden desamma!

Inga kommentarer: