tisdag 29 oktober 2013

Styrkan i vad vi tror på och förväntar oss!

Placebo-effekten är jag övertygad om efter att ha fått upp mitt slutna öga själv trots att ögonläkaren, som är experten påstod att det skulle vara omöjligt pga den skadade nerven och att jag skulle tvingas operera det. Tror man nog starkt på något så kan man lyckas med "det omöjliga". Vår förväntan och tro är oerhört starka krafter!
Jag tvingade upp mitt vänstra öga när det var slutet pga
en skadad nerv efter min olycka
Det här är något som också togs upp i DN i söndags och i Vetenskapens Värld  igår. Där togs även Nocebo-effekten upp och det är nog just den jag känt av senaste månaderna. Hanne Kjöller förklarar den så här; "Placebo fungerar även omvänt, men kallas då Nocebo. I programmet [Vetenskapens Värld]berättas om en man som 'nästan dog' till följd av en överdos av något som han trodde var ett potent läkemedel – men som i själva verket var sockerpiller.--- Predrag Petrovic, forskare vid Institutionen för neurovetenskap vid Karolinska institutet, förklarar hur negativa förväntningar kan göra oss sjuka. Att rabbla upp alla tänkbara biverkningar är i praktiken att öka risken för att patienten ska drabbas av dem. Likaså att leverera en dyster – men sanningsenlig – sjukdomsprognos. Det kan alltså hända att en ljugande doktor ger större chans till förbättring än en ärlig. Se där, en etisk konflikt som inte avhandlas på en kafferast."
bild lånad från KI
T o m SSRI-medicinerna ifrågasätts nu av dr Irving Kirsch med tanke på dessa upptäckter gällande Placebo/Nocebo-effekterna. Min erfarenhet säger mig dock att det inte handlar om Placebo-effekten här. I så fall borde jag inte känna att de nu slutat fungera efter 18 år. Dessutom borde effekten av dem inte ha blivit lika positiv, med tanke på att jag inte trodde att det egentligen skulle funka. Särskilt inte så bra som det verkligen gjort.
bild från Vetenskapens värld, där Predrag Petrovic visar
hur samma områden i hjärnan påverkas vid 
Placebo som
vid opium, eller ö h t vad som verkligen 
fungerar
Mitt problem för närvarande är att jag mist den tilltron, men den planerar jag att återfinna så snart det bara går. Det vore härligt att klara sådant som är möjligt och som jag gjort tidigare med, och det vore bara dumt att försöka mig på "det omöjliga" direkt, eller hur?!

Inga kommentarer: