tisdag 25 mars 2014

Ståhl, porslin o papper

Drejeriet kan man t o m 29 mars se Elin Ståhls keramik. Utställningen har ingen titel, men de flesta verk börjar med titeln Livstecken, vilket skvallrar om ett intresse för zenbuddhism.
Livstecken 1 porslin/papperslera ros/solrosblad harts
När jag går in på hemsidan är det t o m så att Elin tillsammans med sina verk presenterar meditation och just zenbuddhism.
Livstecken 9 porslin/papperslera spegelglas
Elin och jag har suttit i KRO/KIFs styrelse tillsammans det senaste året och jag uppfattar henne som en väldigt rofylld person, men kände alls inte till hennes djupa intresse för meditation och zenbuddhism. Nu tycker jag att allt hänger ihop.
Livstecken 17 naked raku
De Livstecken av bl a porslin och papperslera tycker jag är särskilt vackra, där de ligger på  spegelglas och belyses så att dramatiska skuggor bildas i närheten
Livstecken 2 - 4  porslin/papperslera spegelglas, harts och
sommarens blommor
Texterna som är med i utställningen ger utställningen en extra dimension och när jag läser hur Elin fann  meditationen och zenbuddhismen  i början på 1980-talet förstår jag hennes intresse väl. "Under tio års tid lärde jag mig olika meditationstekniker genom lärare i en tibetansk tradition och senare i vipassanameditation (insiktsmeditation) och slutligen i zenbuddhism. Meditationen har mer och mer integrerats i mitt liv. Fördjupning har jag också fått genom kroppsterapin Rosenmetoden. Jag undervisar sedan tio år tillbaka i zenbuddhism."
Livstecken 5 - 6 naked raku och texter a - d 
Elin flyttade från Stockholm till Offerdal och arbetar utöver kurser i zenbuddhism också som konstnär, konsthantverkspedagog och som ledare i cirkeldanser.
Livstecken 10 kollage fotolitografi på papperslera och
Livstecken 11 fotolitografi på papperslera
Mandelträdet i din Trädgård raku/naked raku är det största verket i flera delar och är inspirerat av zen-mästaren Thich Nhat Hanh, som skrivit en bok med den titeln
Livstecken 14 -15 porslin/papperslera och
Mandelträdet i din Trädgård raku/naked raku
Utställningen pågår t o m 29 mars. Läs gärna mer om utställningen i ÖP och LT!

Inga kommentarer: