tisdag 29 april 2014

Trondheims cykellift


Notis ur senaste National Geographic
När jag läste senaste National Geographic måste jag erkänna att jag tyckte det kändes oerhört pinsamt att jag inte hade någon som helst aning om cykelliften TrampeTrondheim är ju ändå den närmaste storstaden till Östersund och jag hade inte den blekaste aning om att det ens finns något sådant som en cykellift.
På deras hemsida (ovan) hittade jag förklaringen "Trampe är världens första cykelhiss. Prototypen av hissen byggdes [redan!] 1993. På 15 år Trampe  knuffat mer än 200 000 cyklister uppför den 130 meter långa BrubakkenTrondheimTrampe blev ganska raskt en av Trondheims största turistattraktioner.  2013 uppgraderades Trampe för att uppfylla nya säkerhetsregler. Den nya versionen markedsfös under namnet CycloCable® av SKIRAIL, som tillhör franska POMA-gruppen, leverantör av mer än 8 000 repbanor på alla kontinenter."
Se gärna filmen om Trampe ovan!
Fascinerande vad det finns mycket fantastiskt på så nära håll ändå!

Inga kommentarer: