söndag 20 april 2014

Vild vitlök och efterlängtad äppelkaka

Min idol Karin Fransson brukar prata så gott om hur fantastiskt gott det är med Ramslök, men jag hade tidigare inte ens smakat på det vad jag vet. Det är ju pinsamt.
Under gårdagens Konstrunda var vi dock för att titta på konst i Esperöd vid Arboretet och där är marken fullkomligt täckt av Ramslök så här års! Och nog är det gott alltid; Karin kan jag lita på och den smakar som mild vitlök! Det engelska namnet wild garlic gör den verkligen rättvisa, fast den också påminner om gräslök. Här i sydöstra Skåne är den verkligen talrik, fast jag läser att den är "sällsynt och förekommer i en del av de sydliga landskapen upp till Uppland." 
På bladen är den väldigt lik liljekonvaljer, men de vita blommorna är inte alls lika, så det finns ingen risk att missta sig och äta dem istället. Det är numer rätt vanligt med Ramslök i skuggiga rabatter, så en sådan bör man nog ha. Har dock varnats för att de sprider sig vill och dödar annan växtlighet, vilket varnas för. Sådan måste jag alltså sätta som med t ex timjan och pepparrot, i en egen kruka så de inte sprider sig och tar över helt.
Väl i Kivik kunde vi heller inte hålla oss från att fika Musteriets efterlängtade äppelkaka, som jag tycker är landets godaste. Recept på den finns här!

Inga kommentarer: