lördag 24 maj 2014

Underbart blommande Blått regn

Blåregn är en växt jag är oerhört förtjust i och just nu blommar den så vackert här på Österlen.

Eftersom jag bott större delen av mitt liv i växtzon 6 är det kanske inte så konstigt att jag ser den, precis som t ex Magnolian, som något oerhört lyxigt exotiskt. De flesta sorter är nämligen härdiga  i växtzoner upp till Sverige till zon 2, men det kommer tydligen successivt mer härdiga sorter som ska kunna klara sig bra i zon 5!
Att som hos mor och far, ovan, kunna äta frukost under att tak av just Blåregn uppskattar jag oerhört och jag tänker absolut skaffa sådan på min kolonilott här.
Slottet i Alnarp är täckt med Blåregn
Jag läser mig till att Blåregn som faktiskt är en klättrande ärtväxt, med sitt ursprung i ostasien. Jag bevittnar att de har en oerhörd växtkraft och att stammen, precis som hos en annan favorit, Klematisen, är vedartad och kan slingra sig i höger- eller vänstervarv beroende av art.
Blåregn hos Apotekarns
När det gäller typ av jord ska Blåregn vara "relativt anspråkslösa" vad, men de måste stå väldränerat, för främst härdighetens skull.  Blåregn vill stå soligt med måttlig skugga. Allra bäst är att plantera Blåregn senast på högsommaren så den får gott om tid att etablera sina rötter innan kylan kommer, så den klarar övervintringen. Rötterna bör gärna täckas runt med löv eller ris första vintern som extra skydd. Blåregn klättrar helst mot en husvägg, i en pergola e dyl. Alternativt kan den växa mot en stolpe och stammas upp och formklippas till ett litet "träd". Blåregn kan även odlas i kruka, men måste då beskäras hårt. 
Gödslas på våren med blod- och benmjöl eller med en näring avsedd för rosor eller blommande buskar. Som nyplanterad och innan rotsystemet utvecklats kan det vara nödvändigt att vattna då och då, särskilt vid torka. Annars är det viktigt att vattna rejält och mer sällan än lite och ofta!  Beskär Blåregn i januari-februari och sedan på eftersommaren i juli-augusti. 

Inga kommentarer: