söndag 22 juni 2014

Midsommar in lingua italiana

Midsommar är en väldigt nordisk term, som så vitt jag vet, inte ens finns på italienska. Vi beslöt oss dock ändå för att fira midsommar på italienska.
Italien-inspirerat midsommarbord med Maja
Trots att midsommar fick firas inomhus i år. Det blåste och var så kallt att det enligt uppgift snöade och låg kvar på marken i Ås, ca 1 mil utanför Östersund då!
I torsdags åt vi en fantastisk lunch på Grändens (min buffétallrik ovan). Där är alltid så gott och mysigt att det enda som egentligen saknas där är italiensk musik så att även hörselsinnet får njuta. Då passade vi på att köpa med oss godsaker till midsommarbordet.
Ekologisk vattenmelon är godare än någon
annan jag ätit och är inte lösande heller
Ostgarnerad salami i hjärtform, prosciutto, (Pellegrino från Blåsan och ekologisk melon från ICA Maxi,)
marinerade kronärtskocksbottnar, soltorkade tomater, fetaost och oliver samt Husåbröd och Mia fick också vara med i flytande form.
Dessutom Brie och tapenade samt surdegsbaguette.
Grändens säljer även fantastiskt goda macarons med märket Macarong och man kan välja de smaker man själv föredrar.
De fick dock vänta, för även i år hade Maja bakat fantastiskt goda Pavlova-bakelser med jordgubbar.
Lisa Larssons Lejon finns hos min tandläkare, dit jag ocså var i torsdags

Inga kommentarer: