måndag 7 juli 2014

Blomster på kolonin

Jag har hittills främst skrivit om att jag ska odla grönsaker, bär och frukt på min kolonilott, men visst vill jag också ha en massa blommor, utöver klematisar och blåregn!
Mors och fars älskade honungsros växer och
frodas så att vi alla är helt hänförda av den.
De har nu 40 olika rosensorter hemma
Jag tänker mig nämligen att det ska blomma hela säsongen, med Magnolia, som startskott. Så blåregn och gullregn, schersmin, hibiscus, någon klätterros som t ex föräldrarnas honungsros eller Michka, aklejor, löjtnantshjärtan, irisar och pioner, liksom liljekonvaljer, som jag inte sett vilda i Simrishamn, givetvis.
Magnolia som snart slår ut
Dessutom kan jag ju inte annat än försöka mig på att odla Indisk Lotus (en damm ska jag givetvis ha), eftersom den är så vacker, helig inom hinduismen (är t ex hindu-gudinnan Lakshmis symbol) och buddhismen (blomman symboliserar Buddhas öga, som ser och vakar över allt). Dessutom är den ätbar (ska t o m vara god) och en läkeväxt.
Indisk Lotus i växthuset på Lunds botaniska trädgård
Näckrossläktet [Nymphaea]. "Den är inte svår att odla
under våra betingelser; man måste bara veta hur".
Lotus-frön klassificeras som sammandragande, är söt och neutral, samt ska vara bra för mjälten, njurarna och hjärtat. Den söta smaken och energihalten i fröna innebär att den ska vara bra för mjälten och hejdar diarré som sägs bero på qi-(energi)brist. Den sammandragande förmågan anses också kunna förhindra att njur-vätska går förlorad, fröna behandlar också "dålig sexuell förmåga hos män" och Leucorrhoea  hos kvinnor. Fröna lugnar också vid rastlöshet, hjärtklappning och sömnlöshet. Det ni är absolut värt några försök!

Inga kommentarer: