måndag 18 augusti 2014

Kolonistisk litteratur

Surt sa Röven om Rabarberna av Karin Brunk Holmqvist
handlar om mitt koloniområde, Norra koloniområdet
I fredags var det tre veckor sedan jag flyttade till Simrishamn och  femte dagen jag var kolonist. Då var det grillfest med koloniföreningen. Väldigt trevligt att träffa så många och just det fick flera där att konstatera att det är fart på en del "upplänningar" [de som kommer från norr om Skåne].
Jag borde kanske ha fixat klart allt hemma först men kunde inte motstå när precis den kolonilott jag ville ha dök upp!
Festen inleddes med att vi tittade på det tidigare igenvuxna konstnärshemmet på området, som nu rustats och röjts upp med gemensamma krafter. Till höger i bild syns vårdträdet. En stor kastanj, med en fantastisk frid under. Faktum är att där kommer att stå bröllop i vår!

Festen fortsatte med grillning vid klubbhuset o sedan därinne pga regnet,  En kolonist är trubadur och led allsång, bl a i Hälsning från Kolonin som skrivits av en kolonist. Jag fick bl a tips om Österlen-sviten böcker av Karin Brunk Holmqvist som bor här på Österlen och skriver om människor och händelser här.

Inga kommentarer: