torsdag 23 oktober 2014

Kastanjerisotto med butternut

Igår gjorde jag en vansinnigt god rätt av höstingredienserna kastanjer, butternut (och sherry)! Egentligen hade jag tänkt äta den själv till lunch men eftersom den blev så god bjöd jag hit mina föräldrar på middag senare istället. Den tar nästan en timme att göra också.
Det är egentligen ett engelskspråkigt recept som jag översatt. Jag antar att det från början är italienskt dock med tanke på ingredienserna.

Kastanjerrisotto med butternut 4 port
4½ dl buljong
1 dl Sherry 
Koka upp och stäng plattan men låt den hållas varm
1 tsk olivolja 
1½ tsk smör
Hetta upp och tillsätt
1 finhackad schalottenlök 
1/2 liten butternutsquash
skalad och utan kärnor skuren i cm-stora tätningar. Koka tills löken är genomskinlig och rör ofta i ca 10 minuter.

Tillsätt 
2 dl Arborio-ris
Rör om tills riset är genomskinligt i kanterna men fortfarande "hela" i mitten,  vilket tar ca 4 minuter. Tillsätt 1½ dl av den varma buljongen och låta sjuda tills den nästan gått in i riset. Rör om ofta och tillsätt på samma sätt 1½ dl buljong i taget när den nästan absorberats helt, vilket tar ca 25 min allt som allt.
Jag rostade kastanjerna i panna, som jag gör med t ex mandel
Rör så i
3 dl rostade kastanjer hackade
1 tsk finhackad timjan 
1 tsk  finhackad mejram 

Ta av från värmen och rör i
1½ tsk smör
1 dl färskriven Parmesanost
2 tsk finhackad persilja
Smaka av med salt and peppar och servera så att det kan avnjutas  direkt.

Inga kommentarer: