söndag 30 november 2014

Före och efter

Då är det äntligen dags att lägga ut lite bilder på hur min lägenhet ser ut efter renoveringen. Men först bilderna från innan jag köpte dem och under den hur det ser ut nu:

I tamburen lades mörkt klinkergolv och tapetserades med ljusa tapeter.

Hallen innanför fick schackrutiga marmorerade golvplattor som fortsätter i köket och en ljus tapet. Har önskat mig schackrutigt golv sedan jag som barn var i ett hus i Åre som hade just det i kök och hall.



Sovrummet, direkt in till vänster i hallen (som syns genom dörröppningen i mitten på den allra första bilden) fick likadan tapeter som i min tidigare lägenhet (den som finns även i bakgrunden här i bloggen) och en ny garderobsvägg på samma vägg som dörren.

Det sorgligt mörka badrummet (genom öppningen längst till höger på den allra första bilden) målades vitt i såväl tak som väggar. Detta efter att den mörka, besvärliga tapeten äntligen, efter mycket möda, lyckats rivas bort och väggarna och allt annat tvättats. Tapeten var inte vattenfast utan färgade av sig, besvärligt nog. Dessutom nya badrumsskåp och det vackra golvet kommer verkligen till sin rätt när resten är ljust.

Köket ligger rakt fram från ytterdörren och vid matplatsen sattes en ljus tapet upp, alla snickerier målades i samma färg som de ljusa golvplattorna /golvet fortsätter alltså från hallen).

Köksluckorna lackerades om i en vackert blågrön nyans som matchar 1950-talsdesignen. Spisen och kylen byttes ut, mot en kyl/frys och i skåpet ovan den togs ventil upp för att bli skafferi.

Den strukturtapet som satt i vardagsrummet fick vi slita oerhört med att få ned och eftersom en del av putsen följde med den fick det bredspacklas.

En likadan tapet som i min gamla lägenhet sattes så upp och precis som i resten av lägenheten målades lister och tak gräddvita.

Det tredje rummet kommer man in i från vardagsrummet och genom klädkammaren från hallen. Också här var strukturtapeten mot vardagsrummet svår att riva och den väggen måste också bredspacklas. Sedan sattes likadana tapeter som i sovrummet, fast negativa, eftersom Fondväggen har gröna Duros Gamla Grand och de andra väggarna gula enkla tapeter.

Här har jag ritbord, staffli, bokhyllor, garderober, byrå, apoteksdisk och datorn. Dessutom är de flesta av Gretas här inne.

Mycket arbete, som jag fått fantastisk hjälp av pappa och mamma med och jag känner mig så oerhört nöjd här hemma!

Inga kommentarer: