måndag 24 november 2014

Helgens emaljkurs

I helgen har jag gått en fortsättnings kurs i emalj-måleri på Skillinge emalj.  Ledare var, precis som den tidigare kurs jag gick, Mikael Arvidsson  och det var också tack vare honom jag fick veta om kursen.
Skillinge emalj ligger fantastiskt vackert nede vid havet!. Utanför dörren ser man denna underbara scen!
Det har varit helt fantastiskt; lärorika och roliga dagar med nya ofantligt trevliga kontakter med kollegor i trakten. Precis vad jag önskat mig, fast faktiskt ännu lite bättre och trevligare!
en skylt i Skillinge emaljs sortiment 
Vi har varit ett fantastiskt gäng som haft oerhört roligt den här helgen. Dessutom har jag även fått veta vad Konstitutet är. Dem hade jag aldrig ens hört talas om innan, men de vad medfinansiärer för kursen och bjöd på middag och presenterade sig själva efter lördagens kurs.
Alla deltagare (utom värdinnan Helena som fotat) Fr v: jag, Joanna AgetorpGunilla ThellmarkMikael Arvidsson kursledare, Astrid GöranssonMarie Lindström och Mats Ceder. Arvid Salemark var tyvärr sjuk på söndagen och missade halva kursen.
Jag hade förberett för att kunna screen-trycka, som man gör hos ÖKKV i Ö-vik, men jag  fick veta av Mikael alldeles innan att det inte går på Skillinge emalj. Tog därför med lite fotografier av blommor att måla istället. Ovan syns en detalj av magnolior målade på plåt innan den bränns.
Ovan ser du samma detalj som bränd en gång. Just magnolia-plåten blev den jag jobbade mest med och brände sex - sju gånger innan jag kände mig nöjd med. Det som är så härligt med just emalj är att man kan fortsätta bränna nästan hur länge som helst! Längre fram tänkte jag visa hur den blev och även några fler av de elva (tror jag) plåtar jag gjorde under kursen.
Ovan syns en detalj av plåten med liljor Lilium efter andra bränningen. Jag gjorde först en linjeteckning, brände, varpå jag målade flödigt med emaljfärgen vått-i-vått innan den brändes en andra gång. Efter detta tror jag att jag brände utterligare två gånger med olika bearbetningar
Ett antal emaljkurs-resultat. 
Ovan och nedan är några resultat av helgens vedermödor. Mina är den mörka stående med texten Passiflora. Det är verkligen kul att se de olika resultaten och det är ett tydligt bildspråk som visar vem som gjort vilka.
En närmare titt på emaljerna. Mina är den mörka stående med texten Passiflora, den blå och den svarta nedan den och den gula liggande till vänster med texten Dahlia.

Riktigt inspirerande med det trevliga sällskapet och att jag, tack vare att vi inte screenade, har kommit igång med måleri!

Inga kommentarer: