lördag 13 december 2014

Pepparkakskladdkaka

Jag var skeptisk till det här receptet när min syster pratade om hur gott det är. Jag tänkte mig en mjuk pepparkaka fast kladdig och det kändes inte alls lockande att  sätta tänderna i.
Jag hade fel. Det är mer som en kladdkaka fast med pepparkesmaker och eftersom jag är ett riktigt choklad-freak så kunde jag knappt sluta äta. Så gott blev det!
Pepparkakskladdkaka   
Sätt ugnen på 200° och smält
150 gram smör 

låt svalna och vispa
3 ägg
fluffigt.  Tillsätt lite i taget av
3 1/2 dl 
socker under omrörning.
  
Blanda ihop 
5 msk kakao av god kvalitet
2-3 tsk pepparkakskryddor (som du kan göra själv så här)
inte fullt
1½ dl  mandelmjöl
½ dl psylliumhusk
och rör ner i smeten.
Tillsätt sist smöret. Bred ut smeten i en smörad rund form med löstagbar botten och ställ in i ugnen. Sänk värmen till 175° och låt kakan stå i mitten av ugnen i 15 -  20 minuter. 

Låt kakan svalna i formen så att den inte rinner ut helt. När den stelnat servera med  
lättvispad grädde

                                                                                       ovan en liten film från igår
Glad Lucia nu och njut!

Inga kommentarer: