söndag 25 januari 2015

Remiss-snabbhet

Det går verkligen snabbt här i Skåne! 14 januari bad jag min distriktsläkare om en remiss till neuro-rehab [rehabilitering efter hjärnskador] för att få hjälp mot min hjärntrötthet och hjärnvärk. Redan igår förmiddag blev jag uppring från Orups sjukhus i Höör för att välja en tid 4 februari! Med posten fick jag också ett meddelande om att de fått mitt remiss och att de skulle höra av sig inom tre månader, Fantastiskt nog tog det alltså bara tio dagar.
Orups sjukhus
bild lånad från 
alltforforaldrar.se
Jag ser verkligen fram emot att få den hjälp jag behöver eftersom så oerhört mycket har skett inom just neurovetenskap sedan jag låg inne 1993-95.
Senaste dagarna har jag dessutom varit sängliggande med just hjärnvärk och inte ens tålt ljus och ljud. Det händer inte så ofta numer, men det är bra att det sker nu så att jag kan beskriva det för läkare.
Orups sjukhus var tidigare ett sanatorium för lungsjuka"Luften i det, för skånska
förhållanden, högt belägna Orup ansågs speciellt hälsosam och ingick tillsammans
med den omgivande barrskogen i vårdformen sanatorium.
Stadsarkitekten i Malmö, Salomon Sörensen, ritade anläggningen"
Gammal bild lånad från www.medicinhistoriskasyd.se
Allra mest fantastiskt är att när jag rådfrågade min vän som också är neuropsykolog säger hon att det är en av de bästa enheterna i landet för att de är så framåt!  Förhoppningsvis kan jag där även få hjälp med ytterligare kognitiv rehabilitering för att bl a få ordning på minnet och orienteringsförmågan, någon kunnig arbetsterapeut kanske kan hjälpa mig strukturera upp så att jag orkar bättre trots motgångar.
Det är verkligen skillnad på prioriteringar i Sveriges landsting. När jag äntligen, efter tre månader, fick träffa en doktor på Rehabcentrum i Östersund fick jag svaret att p g a alla nedskärningar kan de bara hjälpa alldeles nyskadade och akut skadade patienter. Det är skillnad på prioriteringar och detta göt mig än gladare att jag flyttade ned hit. Största anledningen till att jag ville vara i Östersund var ju just att Rehabcentrum där jag behandlats finns där, men det hade jag absolut ingen som helst hjälp av när jag behövde det annat än genom att min medicinering ändrades, vilket var det mest akuta. Här blev jag uppringd tio dagar efter att jag bett om remissen. Tänk att det också i det avssendet varit ett sådant lyckokast att flytta!

Inga kommentarer: