lördag 17 januari 2015

Sarah Connor-chins för ideal-kroppen

Som jag avslöjat tidigare var det faktiskt Sarah Connor (i  Linda Hamiltons gestalt) i Terminator 2 som jag har att tacka för att jag överlevde trafikolyckan för 21 år sedan. Det var nämligen tack vare att jag såg henne som jag började träna seriöst på gym för snart 25 år sedan. Så många läkare har sagt att jag aldrig skulle ha överlevt mina skador om jag inte varit så vältränad då. Allt för att jag var så fåfäng och ville ha axlar och armar som de på bilden ovan; så fåfänga är verkligen inget att fnysa åt!
I nästan 25 år har jag därför strävat med att få till lika perfekta chins (eller pull-ups, som vi  i Sverige kallar dem med suppinerat grepp) som hon gör ovan, men utan att lyckas. Tidigare har jag tränat i en chins-/dips-ställning med assistans i form av en platta som man kan villa knäna på och ställa in hur mycket hjälp man behöver med vikten, men på mitt nya gym tycker ägaren att då kan man aldrig lära sig att stabilisera kroppen rätt. Det tycker jag är oerhört klokt och jag använder själv t ex ofta boll för att just träna mig på att stabilisera kroppen. Istället "assisteras" man av gummiband av olika tjocklek, men jag fick ändå inte till det, trots att jag trott att jag kunnat göra chins med bara lite assistans i flera år. Igår tog jag därför tillfället i akt och bad om en teknikgenomgång eftersom jag aldrig fått någon sådan gällande just chins utan tittat på andra och läst mig till hur jag ska göra. Konstigt egentligen eftersom jag brukar säga att det inte alls handlar om att vara stark utan det viktigaste är att ha rätt teknik. 

Mycket riktigt är det också så att trots att jag är så pass stark i axlar, biceps och rygg kunde jag omöjligt låsa mig fast i översta greppet, trots att jag fick ultimat hjälp med tekniken och att vi testade säkert tio olika varianter för att underlätta. Då sa PTn att han inte varit med om det problemet tidigare och att det nästan verkar som om jag skulle ha någon nervskada. Till hans stora förvåning gjorde det mig väldigt glad eftersom det förklarade saken för mig, men naturligtvis inte för honom, som jag inte nämnt något om mina skador till. Nämnde därför att jag är delvis förlamad i vänster sida av kroppen efter en trafikolycka för 21 år sedan och att det bör vara något som hänger kvar efter den eftersom jag inte ens tänkt på att behöva träna upp det. Nervskador har jag nämligen tränat bort förr med ypperligt resultat. 
Det är ju s a s inte muskler man använder i vardagen så det är inte konstigt att tre (3) sjukgymnaster och två tränare + jag själv också helt har missat det de senaste 21 åren. Han gav mig därför några andra övningar jag ska köra varje gång och med ryck (vilket jag aldrig tränat med tidigare, utan snarare strävat efter ett jämnt flöde i övningarna) just för att kunna hålla kvar i det kritiska läget. NU ska jag alltså äntligen kunna träna mig till korrekta chins à la Sarah Connor!!! Jag var nära hennes kroppskonstitution (men förhoppningsvis utan den galna looken i blicken ovan) fast hon är en halv dm kortare än jag och dessutom ett helt decennium yngre där, i somras innan jag fick min skada i skuldrans muskelfäste som tvingade mig till lugn.

Tack och lov kan jag ställa alla frågor jag har och har blivit lovad den hjälp jag behöver! Så till
sommaren 2015 dock; there I'll be fit like Sarah Connor!

Inga kommentarer: