måndag 27 april 2015

"Hit har jag längtat"

...som Arnljot utropade i Wilhelm Peterson-Bergers opera när han återkom till Jämtland  och blickade ut över Frösön. Jag tror t o m att det berättats att det var Peterson-Bergers egna ord när han första gången kom till sitt blivande hem Sommarhagen i ett föredrag om just Peterson-Berger.
det jag hoppades var en Sakura är det
och nu står den i full blom!
Utan att han ens sett det tidigare alltså
Päronträdet börjar också snart blomma
Just de orden vill jag själv utropa om min kolonilott och att just detta är den vår jag längtat efter att få uppleva under hela mitt liv.
Papegojtulpaner har vuxit in i julrosen så, dem har jag flyttat nu
Jämtland har ju själva våren bara rört sig om någon dag mellan vårvinter och försommar.

Rabarbern har kommit så långt att vi redan ätit en omgång kräm.
Det är verkligen högtid för oss som gillar gult nu! Ovan en häck med små söta fyllda kerria, som jag nog också ska skaffa!
 Röda gullvivor i min rabatt
... där det också växer både rutig och vita kungsängsliljor
På min gård bor åtminstone två andpar, som tillbringar dagarna i Jonebergsparkens damm.
Alla älskade magnolior som blommar nu
 Vita magnolior finns både vid min och huset bredvids port
På altanen har jag satt riktiga retro-blommor; toffelblommor!
I fönstret blommar nu min citrusblomma Kalamodin med!

Inga kommentarer: