torsdag 23 april 2015

Kunskapens Frukt med Liv Strömquist

Liv Strömquist inledde med denna bild av Isprinsessan
som t o m fått publik att svimma...
Igår missade jag nästan något jag sett fram emot länge. Efter förmiddagsjobb på Gretero slocknade jag helt, men hade som tur var satt larm på mobilen! Hann därför slänga i mig två ägg innan jag äntrade cykeln och susade ned till biblioteket och ett föredrag med Simrishamnsbördiga Liv Strömquist.
Hennes första serie. om bröst som säger hej, är det enda
hon fått publicerat i Sydsvenskan, men gav henne själv-
förtroendet att fortsätta med serietecknandet
Hon skulle hålla ett föredrag som jag anmälde mig till att vara med på dagen innan det kungjordes att hon vunnit DNs kulturpris (i konkurrens med bl a Katarina Pirak-Sikku)! Hon fick mycket publicitet efter sitt Sommarprogram 2013, då hon pratade nästan uteslutande om mens och hur det som varit det heligaste i många kulturer runt om i världen nu är det mest pinsamma.
Hennes resonemang om att nyckelordet bakom
50 shades of Greys framgång inte alls beror på
BDSM-sexet utan på miljardären
Jag är väldigt förtjust i hennes textrika och feministiska serier med en intellektuell tvist och hon berättade att det är just det som håller hennes eget intresse uppe.
Hon vänder och vrider på ett resonemang eller en fördom tills det blir så bissart att man måste le. Hon gick skrivarlinjen på Fridhems FHS i Svalöv, där också mina vänner Anne och Johannes gått.
Hennes far är konstnär och hon är själv väldigt inspirerad av konst, som t ex bilden ovan som inspirerade henne till teckningen nedan:
I slutet pratade hon om den bild NASA använt för att visa hur vi människor ser ut för rymdvarelser. På den har kvinnan inget kön alls, medan vulvan varit oerhört viktig i tidigare kulturer.
Egentligen borde det kanske se ut som på bilden ovan istället?

Inga kommentarer: