lördag 18 juli 2015

Bästa tillfället att unna sig

På förmiddagen tränade jag ett tufft styrke- och konditionspass på gymmet i ungefär en timme. Jag unnade mig direkt efter gymmet, ja innan jag ens duschat, en sådan där enorm Tivolivåffla eller Gammaldags (som de heter i Umeå) på Hamnens glassbar, Då när musklerna formligen skriker efter snabba kolhydrater är det i det särklass allra bästa tillfället att just unna sig.
Faktum är att även om jag älskar glass och tänkt köpa en sådan hela sommaren har jag inte förrän idag känt att jag ens skulle orka tre kulor glass, mjukglass och dessutom topping (eller strössel) i en enormt stor våffla. Tillsamman med en kopp kaffe var det vansinnigt gott, så jag är så glad att jag för en gångs skull hade med mig pengar till gymmet idag, för det var egentligen inte alls planerat
Pappa skickade mig bilden ovan på Aunty Acid, (där jag också lånade bilden) men riktigt som henne gjorde jag faktiskt inte. Även om jag ju älskar glass...

Fastän det visat sig att snabba kolhydrater inte alls är så viktigt för att fylla på glykogendepåerna efter styrketräning som man tidigare trott (det fungerar tydligen lika bra med långsamma kolhydrater för människor) så är det toppen att musklerna tar hand om dessa annars så fettbildande kolhydrater direkt (för en gångs skull) istället för att de lagras som fett på kroppen.

Inga kommentarer: