onsdag 22 juli 2015

Lägg av och gör en avläggare!

Istället för att köpa plantor kan man föröka genom att inte bara ta skott och sätta i vatten tills de utvecklat rötter eller (som med pelargoner), bara sticka ned det i jorden. Man kan också göra avläggare (något som jag tidigare tyvärr aldrig lyckats med) så här:
Välj ut en  ung gren som sitter nära marken (och är halvförvedad) av plantan du vill föröka. Ovan har jag valt min kaprifol, som jag tror är en vildkaprifol, som precis börjat blomma (se bilden överst). Skrapa så med nageln i barken under grenen från den del som du vill ha rötter på. (Det är det jag inte gjort tidigare, men nu har jag gjort avläggare också på alla mina klematisar med,) Lägg den mot marken så att den repade delen hamnar mot jorden och tryck fast den under sandblandad jord
Håll gärna fast den i det läget med en sten så att grenen stannar mot marken. Efter några månader, ja det kan t o m ta upp till ett år, ska  grenen ha bildat rötter. Då kan den klippas loss och planteras.
Jag kom nämligen att tänka på att jag gärna vill ha en gul kaprifol när jag såg hur min kaprifol blommade härom dagen. Jag nämnde det på Facebook och fick nästan genast svar från min finaste väninna att hon skickat mig en sådan. Hon hade alltså genast besannat min dröm och igår fick jag den fina plantan ovan med posten!
Jag planterade den på den andra sidan av min portal jämfört med där min andra kaprifol växer. På så sätt kommer de att mötas på mitten och blandas med varann,
Titta bara hur fantastisk den kommer att bli på min väninnas egen bild ovan. Det är en Tellmanskaprifol, Lonicera tellmanniana, och jag har nog aldrig sett dem med så vacker färg, utan bara ljusare gula tidigare. Hoppas nu bara att alla avläggare sätter fart och att just denna min nya planta kommer att växa sig stor, stark och vacker!

Inga kommentarer: