onsdag 1 juli 2015

Mysdag, kattmynta och fastande katter

Igår hade vi verkligen en fantastisk dag på Gretero-lotten. Titta bara hur mysigt Greta hade det när hon låg i hammocken i skuggan:
Annars har jag varit orolig för henne den senaste tiden. Eftersom jag hittills inte sett till några fästingar hade hon inte haft sitt bärnstenshalsband tidigare i år. 
En fästing hade bitit sig fast i Gretas öra
När jag skulle borsta henne efter att vi varit ute upptäckte jag dock att en fästing bitit sig fast på hennes öra. Jag tog därför en pincett och nöp tag i den varpå jag vred den medsols samtidigt som jag drog ut den. Greta spann under hela processen och jag tittade noga så att alla ben och hela huvudet kommit med ut innan jag spolade ned den i toaletten. 
 Greta är väldigt förtjust i sitt bärnstenshalsband
Så beslutade jag att hon hädanefter måste ha på sig sitt  bärnstenshalsband varje gång vi går ut och det har hon verkligen inget emot. Anledningen till min oro var dock att hon knappt åt på två dagar, utan mest låg och sov mest hela dagen. På kvällen den tredje dagen var det dock sol så då ville hon gå ut och efter det har jag verkligen känt igen min lilla kisse igen.
Det lite komiska med Greta och kattmynta är att i Brunflo
fanns en enorm planta som hon helt struntade i när hon
var kattunge, men nu älskar hon det. Z
oologen Desmond
Morris
 menar att katter är "som narkomaner". 
Kattmynta
innehåller nämligen oljan hepatalakton,  en omättad lakton,
som hos vissa katter är som marijuana för vissa människor. När
de känner doften av 
kattmynta kan de nå extas, men det ger
inga bestående skador, fast katten kan bli närmast beroende.
Jag vet att om en katt slutar att äta är det väldigt svårt att få den att börja igen eftersom den helt enkelt kan svälta sig till döds. Därför kändes det underbart när hon åt som vanligt igen. Igår hade hon det verkligen underbart när vi var nästan alla, inkl Mia och barnen, på kolonin. Jag har ju satt bolltagetes och kattmynta [Nepeta] i rundeln där jag har mina liljor eftersom det avskräcker liljebaggar. Det var den perfekta platsen för Greta tills hon la sig i skuggan i hammocken istället.
En liljebagge har jag nämligen hittat där så den krossade jag genast. Bilden är dock tagen hos min mor, som nu har hon satt salvia och vitlök i närheten för att bli av med dem. De lockas ju till liljorna av doften, så det bör vara en lukt som "överröstar" och skrämmer iväg dem istället, så även lavendel ska fungera, men det gör det tydligen inte alltid.

Inga kommentarer: