måndag 6 juli 2015

Pilates som sjukgymnastik

Jag tycker att Pilates är en fantastisk träningsform, men riktigt hur bra det är som just sjukgymnastik har jag inte riktigt förstått förrän i förmiddags.
Jag fick frakturer i mitt bäcken i olyckan 1993 och de har bl a inneburit att jag haft nedsatt rörlighet där och att i ett visst läge (höger ben i läge D på bilden nedan) så knäcker det till när ett skellettben (antar jag)  snabbt byter position till andra sidan av det närliggande benet, vilket också inneburit en viss smärta.
Bild av den övning jag menar, som jag
lånat från www.womenshealthmag.com
I morse när jag gjorde den här övningen så gled det istället över denna punkt, som besvärat mig i över 20 år, helt ljud- och smärtlöst. Inte bara första gången, utan varje gång! Trots att jag inte tränar Pilates oftare än varannan vecka, tycks jag alltså nu ha blivit så stark i de små muskler som aktiveras i denna rörelse att de avlastar ledbandsproblemet.

Det var i o f s varmare än någonsin i morse också, men jag har märkt en liten förbättring vare gång. Helt fantastiskt och även oväntat! 

Inga kommentarer: