torsdag 9 juli 2015

Rabarber och jordgubbar - en himmelsk smakkombination!

Himmelskt gott är smakkombinationen rabarber och jordgubbar! Det här receptet har jag tänkt göra länge (det är ju knäckigt), men det har inte blivit av. Har varit så tråkig i sommar och knappt testat några nya recept. Nu har jag även överlåtit min rabarberplanta till snäckorna sedan midsommar för att jag ska få lika mycket nästa år med (+ att det är mer oxalsyra i dem nu, vilket iofs oskadliggörs när man har mjölkprodukter till). Jag har ju fått så mycket rabarber och njutit av den sedan i maj! Som tur är har jag också frusit in rabarber , så nu har jag börjat använda den.

Knäckig rabarber- och jordgubbspaj 4 portioner 
Sätt ugnen på 250° . Skölj och skär 
ca 500 g späd rabarber  
i små bitar. Skölj, snoppa och dela  
ca 1/2 liter jordgubbar  
Varva rabarber och jordgubbar på botten i en form med löstagbar botten.  
Blanda 
1/2 dl råsocker  
1 tsk potatismjöl  
Strö över och hacka 
1/2 dl hackad sötmandel  
Fördela den över frukten
Blanda ihop 
75 g mandelmjöl (pajen är alltså helt glutenfri)
1/2 dl fiberhusk
1 dl kokossocker  
1 tsk vaniljsocker  
Smält och bryn
 75 g smör  
Och blanda ihop allt till en grynig smulpaj. Grädda mitt i ugnen i 225° under 20-25 minuter. 
Servera något avsvalnat med vaniljglass, vaniljsås eller vispad grädde. 

Inga kommentarer: