söndag 5 juli 2015

Saffransglass

Jag älskar saffran och jag älskar glass. Saffransglass är alltså det absolut godaste jag vet (när den verkligen smakar saffran som den exempelvis gör på Govindas i Stockholm, men den har jag inte ätit på säkert tio år nu..). Jag har därför länge funderat över hur jag ska bete mig för att få till den riktigt god själv, med tanke på att saffran bör upphettas för att smaken verkligen ska komma fram ordentligt alternativet är att man låter den dra i alkohol och med detta recept gör man både och.
Det är ju så enkelt att göra laktosfritt numer när det finns nästan alla mjölkprodukter som laktosfritt i en vanlig mataffär. Därför är den gjord så
(Laktosfri)Saffransglass 
1 pkt =  0.5 g saffran 
1 tsk  konjak el rom 
Blanda i en stor kastrull och låt stå ca 5 min.  

Tillsätt 
2,5 dl (laktosfri) vispgrädde 
2,5 dl (laktosfri) mjölk 
Koka upp.  

Vispa så ihop
6 äggulor 
1 dl  råssocker 
0,5 dl  flytande honung 
och ned i den heta gräddblandningen.  Sjud under omrörning tills blandningen blir lite tjockflytande. Gör gärna ett rosprov för att kontrollera att smeten är klar.  Låt blandningen svalna.
rosprovet!
Rosprov Gör ett rosprov för att kontrollera att glassmeten är klar. Doppa en träslev i den varma smeten och blås på baksidan av sleven. Om smeten delar sig och bildar ett mönster av en ros är smeten klar.
med glassmaskin går det väldigt snabbt och enkelt
I glassmaskin: Kör sedan i glassmaskin tills glassen är krämig.   
I frys: Vid frysning i vanlig frys ska glassen röras om en gång var 30 minut tills glassen blivit krämig. Avnjut med t ex hallon på!

Inga kommentarer: