lördag 1 augusti 2015

Kolonilottens nu

Lite bilder från min paradisiska Gretero-lott just i högsommartid. Titta bara:
Vallmon på de två bilderna ovan har självsått sig, men däremot inte mina efterlängtade liljor:
Färgkombinationen gula och mörkröda älskar jag ju och så även för liljor, men eftersom de kommit för nära bornholmsfikonet ska jag flytta lökarna längre ut i mitten rabatten.
Liljorna är nu helt utan liljebaggar tack vare samplanteringen med mynta!
Min frilandshibiscus blommar med sina underbart vackra gul/röda blommor
Pelargonerna ute är oerhört frodiga både här och på min balkong hemma:
Rosenvialen trivs bra där jag satte den, men jag har verkligen fått rensa bort skott från den där den tidigare stod.
Dessutom är massor av ätbart på gång:
Tomater i olika storlek, färger och former: Dem har jag både i pallkragar, rabatter och i växthuset:
Att jag får och äter mycket zucchini har jag redan berättat och nu är även flera gula på gång: 
Jag har massor med fjärilar och humlor!
Bl a tack vare min Verbena:
Hela rosenrabatten frodas helt utan skadedjur  eller andra problem tack vare vitlöken som jag samplanterat med
Min alpklematis blommar (och jag har gjort en avläggare på den med)
Det är fortfarande massor med nektariner på mitt träd och nu har jag också köpt gula plommon och orange bigarråer, så nu kan jag kallas Prunusluskan! Nedan syns mina två nyplanterade träd; till vänster ska det komma gulröda bigarråer och till höger gula plommon. Sedan tidigare har jag ju sakuran, nektariner och PanTao (platta persikor).
Hypericum beanii ska jag få skott av i höst. Jag älskar de stora gula blommorna och de mörkröda bär de får på höstarna används ofta  till buketter i blomsteraffärer. 
Den ingår i släktet johannesörtsväxter. Vackra blommor, va?:
Underbara sommar på kolonin!

Inga kommentarer: