tisdag 22 september 2015

Egna krossade tomater av de fula

Krossade tomater är i o f s rätt billigt att köpa, men dels så har man ingen aning om vilka tomatsorter det innehåller, hur de är producerade och dessutom så får man ibland väldigt många fula tomater. 
Jag skållade dem tills de fula skalen spruckit. Så spolade jag dem i kallt vatten och sedan är det enkelt att bara få loss skalen och slänga dem.
Tomater får spruckna skal av ojämn vattning och de fula skalen antar jag beror på någon slags skorv eller liknande. När skalen är borta är det lätt att se och lukta på dem om något bör skäras bort, men mina hade inga sådana problem. Jag har varit noga med att inte sätta dem nära potatis för att undvika de sjukdomar, som potatisbladmögel och brunröta.
Sedan mixade jag allt och vägde upp det i påsar med 200 g i varje.
Dem har jag nu frusit in, så har jag till all vinterns matlagning: perfekt!

Inga kommentarer: