fredag 18 september 2015

Hemgjord ketchup

När jag nu har så oerhört mycket tomater i år så skållar jag de de fula tomaterna (efter att ha skurit bort det fula på dem som inte sitter i skalet)...
och antingen så mixar jag dem och fryser in i påsar om ett hekto eller så gör jag egen ketchup
så tunga tomatplantor att de lutar. vissa riktigt fula
Eller egen och egen. receptet är ju Tareq Taylors från Trädgårdstisdag.
Ketchup
Koka upp vatten i en kastrull och skålla
800 g solmogna (eller konserverade) tomater
tills skalet spruckit och skala dem så och hacka dem grovt.
Lägg ned
1/2 gul lök  
1 vitlöksklyfta  1
60 g (ca 1 dl) honung  
1/2 dl 12 % ättika alt. 2 msk 24% ättika
150 g (ca 1 dl) tomatpuré  
1 tsk salt
i en stor och tjockbottnad kastrull.
Koka på medelhög värme i ca 30 minuter.
Rör ofta och mixa/passera om du vill ha den riktigt slät. Smaka av och tillsätt mer av något enligt smak.
Slå den varma ketchupen på väl steriliserade varma burkar eller flaskor.
Din alldeles egen ketchup håller i upp till ett år i kylen (på min etikett har jag skrivit datum, men lukta och smaka lite innan du slänger den)! 

Inga kommentarer: