fredag 4 september 2015

Obefogat

Mitt bland drunknade barn och flyktingkatastrofer känner jag plötsligt en totalt omotiverad stolthet (igen):
"På bilder som spreds via nyhetsbyrån Reuters syns hur en pojke,
som i turkiska medier identifieras som treårige Alan
från Kobane
, spolats upp på stranden." från DN
Detta fast fantastiske Hans Rosling anser att just upprördheten över bilden ovan är ett enormt hyckleri. Så här säger han i Etc. (som jag annars är försiktig med att citera eftersom de så tydligt har en vänsterprofil):
– Det är ett fruktansvärt hyckleri. Vi föreställer oss att det är grymma flyktingsmugglare som är problemet, i själva verket är det vi som utgör problemet! Vi har ju skapat de här marknaderna genom att införa visumtvång och alla möjliga hinder för att ta sig hit. Skicka dit en färja och hjälp dem över istället för att rädda dem först när de håller på att drunkna.
Bara för att Hej Främling, som jobbar för att integrera flyktingar och startades i Brunflo, där jag växte upp får internationell uppmärksamhet
Emma Arnesson från "Hej främling! som verkar för att
stimulera de nyanlända asylsökande med fysiska
aktiviteter' som leder till välmående."
Bild lånad från 
ÅreÖostersundspodden.se
Samtidigt påpekas det också att flyktingar ses som resurser (vilket du kan se här) här i Simrishamn där jag bor nu.
"Tak över huvudet. Mhd Yasser, Fartun Ahmed och Endres Nugus
ser Simrishamns sjukhus som ett tillfälligt ljus i mörkret. Här får
de tak över huvudet, tre mål mat om dagen och kläder av generösa
ortsbor. Bild: Johan Augustin" lånad från www.etc.se
Inte för att jag på något sätt engagerat mig i något av dem. Mitt psyke fungerar mystiskt, men antar att dessa två nyheterna ovan i a f inger lite hopp..,
Ovan förklarar Hans Rosling )(på engelska) varför flyktingarna inte kan flyga .


Inga kommentarer: